Tina de Musical

Een moeder die haar afwijst en telkens laat merken hoeveel teveel Tina is, een vader en man die argumenten oplossen met vuisten, jong moeder, laat doorbreken en een scheiding. Het heftige, veelbewogen leven van Tina op het podium krijgen is geen makkelijke opgave, maar zeer geslaagd in de musical Tina!

Veelbewogen leven Tina op prachtige wijze op het podium

Van Soul naar Rock and Roll

Een zachtgeel verlicht podium brengt je in de eerste scène gelijk naar het warme Tennessee in de jaren 40. Een jonge Anne-Mae steelt de show tijdens de kerkdienst en krijgt op jonge leeftijd veel te verduren. Thuis ziet ze hoe haar moeder mishandeld wordt en uiteindelijk haar vader verlaat. Na een aantal jaar bij haar oma, woont een jonge Anne-Mae ( later Tina) als tiener weer bij haar moeder. In die tijd wordt ze ontdekt door Ike Turner, de man die haar groot zal maken als Tina Turner, maar ook meer dan 14 jaar zal mishandelen. En vooral dat laatste wordt prachtig gespeeld en goed gevoeld. De wanhoop van de omgeving, vooral manager Rhonda (Marianne Kloeze) over de situatie komt aan bij het publiek. 

Vooral in de eerste acte voelt het publiek mee met Tina. En dat is vooral te danken aan Nyassa Alberta die met haar krachtige stem de hele zaal weet te bereiken en raken

De krachtige stem van Nyassa wordt gevoeld door iedereen in het publiek

Op een slimme manier wordt de kijker door het leven van Tina geleid. Een uptempo nummer wordt onderbroken om ruzies uit te spelen, waarna Tina vervolgens weer vol vuur op het podium staat. In de dialoog op het podium wordt duidelijk hoeveel tijd er verstreken is. Daarnaast geeft het ook aan hoe zwaar Tina het gehad moet hebben; al jong kinderen, blijven optreden ook al word je mishandeld of kom je net uit het ziekenhuis. Vooral in de eerste acte voelt het publiek mee met Tina. Als ze Ike uiteindelijk terugslaat en verlaat staat het publiek te juichen. En dat is vooral te danken aan Nyassa Alberta die met haar krachtige stem de hele zaal weet te bereiken en raken. Ook Ike Turner (Juneoer Mers) is zo overtuigend dat de zaal geen greintje medelijden met hem heeft.

Herkenbare nummers

Met veel emotie worden rustige nummers afgewisseld met power ballads. De melodieën van deze nummers zijn in sommige gevallen maar al te bekend en voor het verhaal is de tekst soms vertaald in het Nederlands. Coupletten worden wel regelmatig in het Engels gezongen, een mooie kans voor Nyassa om te laten horen dat zij de stem van Tina perfect onder de knie heeft. Dit gaat goed samen met de band die tijdens de optredens van de Ike en Tina Turner Revueband een plek heeft op het podium. 

Het heftige, veelbewogen leven van Tina op het podium krijgen is geen makkelijke opgave, maar zeer geslaagd

Langzaam toegewerkt naar het slot

Na de pauze volgen we de inmiddels bijna 40-jarige zangeres na haar scheiding van Ike Turner. De tweede acte komt ze in wat rustiger vaarwater al moet ze het dan nog wel gaan maken. Op het puntje van de stoel zit de kijker te wachten op de grote doorbraak, die wellicht (net als in Tina haar echte leven) letterlijk wat lang op zich laat wachten. Toegewerkt wordt er naar het slot, waar de kijker al een voorproefje van heeft gekregen aan het begin van de avond. En dat einde komt er: met een echt optreden trakteert Nyassa de zaal op klassiekers als (Simply) The Best en Nutbush City Limits en verlaat men de zaal swingend.

Tina de Musical is exclusief te zien in het Beatrix Theater te Utrecht. Meer informatie & tickets vind je op www.tinademusical.nl

Door Laura Winters

Foto’s: Wendy de Noier