Soof de Musical

Na de eerste film, de tweede film en een tv-serie gaat Soof nu ook koken in het theater. Soof de Musical vertelt, in een regie van Jos Thie, het verhaal van de eerste film. Althans, deels. En het bekende gedeelte is aangevuld met een nieuw ontwikkeld sausje.

Soof kookt met de verkeerde ingrediënten 

Soof is in dit geval niet de iconische Lies Visschedijk, maar musicalactrice Maike Boerdam heeft de lastige taak gekregen een nieuwe, zingende versie van de chaotische huiskokkin neer te zetten. En rommelig is het zeker in het huishouden van Soof. Zij en haar man Kasper (Noël van Santen) zitten in een relatiesleur. Daarbij lopen haar moeder Hansje (Juul Vrijdag), buurvrouw Eefje (Tirza de Boer), vriendin Mildred (Charlene Sancho) en de Poolse bouwvakker Andrej (Milan van Weelden)  geregeld haar keuken binnen.

Maike Boerdam slaagt erin een eigen (nog suffere) versie van Soof neer te zetten

En die keuken is een draaiend kookeiland op het toneel. Eromheen staan kleine tribunes waar het publiek plaats kan nemen en de hapjes van Soof kan nuttigen (mits je daarvoor betaald hebt). De rest van het publiek zit als gewoonlijk in de zaal. Een grappig gegeven, maar aangezien je constant naar hetzelfde toneelbeeld kijkt is het wel noodzakelijk dat het script (Roos Schlikker en Erris van Ginkel) voldoende boeit. En daar gaat het nog regelmatig mis.

De in- en uitlopende personages zorgen voor rommelige en weinig zeggende scènes. En dan is er ook nog het feit dat er in de voorstelling twee BN’ers zichzelf spelen en de hoofden van Soof en Kasper op hol brengen. Enerzijds is dat de charmante tv-acteur Winston Post  en anderzijds een bekende sportvrouw. Ditmaal was dat Leontien van Moorsel, maar in andere voorstellingen wisselen nog zes andere bekende sportvrouwen de rol van ‘flirt’ af. Het feit dat ze zichzelf spelen is vrij ongewoon, maar irritanter is dat er continu verwezen wordt naar hun carrière. Aan de musicalacteurs ligt het niet. Boerdam slaagt erin een eigen (nog suffere) versie van Soof neer te zetten. En de energie van Soofs kinderen is fijn. Julia Nauta (de zwaar puberende dochter Sascha), Steef van Wijk en Robi Zwart (Dies en Lena , in plaats van de filmversie Dies en Bing) spelen en zingen alsof ze nooit anders gedaan hebben.

Soof kan dus prima koken, maar als de ingekochte ingrediënten verkeerd gemixt worden, pakt de geserveerde maaltijd niet goed uit

De muziek (Peter Slager (BLØF) en Ed Struijlaart ) biedt tevens weinig spanning. Het nummer ‘A blowjob a day, keeps the lawyer away’ zou een grappige noot moeten zijn in de voorstelling, maar het bezorgt enkel het schaamrood op de kaken. Want wat doet zo’n nummer in een familiemusical? Gelukkig komt er aan het eind van de eerste akte wat ontwikkeling in het verhaal. Met het nummer ‘Waar gaan we naartoe’ (hoe ironisch, want tot dan toe was dit de grote vraag) voel je eindelijk de emotie hoog oplopen tussen Soof en Kasper.

Maar het is helaas geen voorbode voor de tweede akte. Ook deze kabbelt voort, is voorspelbaar en heeft geen hoogtepunt als slot. Soof kan dus prima koken, maar als de ingekochte ingrediënten verkeerd gemixt worden, pakt de geserveerde maaltijd niet goed uit. En dat is helaas precies wat er in de keuken van Soof de Musical is gebeurd. De voorstelling is nog t/m 7 april 2019 te zien door heel Nederland. Kijk voor meer informatie & tickets op www.soofdemusical.nl.

Door Anna Stam

Foto’s: Wendy de Noier