Free Souffriau

In het Studio 100 Pop-Up Theater in Puurs wordt momenteel druk gerepeteerd voor de spectaculaire 2.0-versie van Daens. Een cruciaal moment in het hele proces was de repetitie van de charge-scène, inclusief drie stuntpaarden. Musical Vibes sprak die dag met Free Souffriau, die net als 11 jaar geleden de rol van Nette zal vertolken.

Filmischer en spectaculairder

Hoelang zijn jullie al aan het repeteren hier in Puurs?

Dit is nu de derde repetitiedag, maar het is wel de eerste dag dat we met de paarden repeteren. En het is heerlijk! Men zegt vaak over dieren en kinderen op scène: “niet goed”. Hier hebben we ze alle twee (lacht). Het is dus wel een uitdaging, maar het gaat zo’n mooi beeld geven. Het maakt het geheel meteen een beetje filmischer en spectaculairder. Ik denk dat mensen die dingen heel graag zien.

Wat maakt er, naast de paarden, van de originele Daens een 2.0-versie?

Het is veel spectaculairder allemaal. Je hebt om te beginnen al de locatie van 40-45 natuurlijk. Bij de Daens-versie van 11 jaar geleden hadden we al een heel breed speelvlak en bewegende panelen en dat vonden de mensen al heel indrukwekkend. Maar nu komen daar dan nog eens rijdende tribunes bij. Er zijn ook paarden, auto’s, een trein, … noem maar op. Er is zoveel te zien! Je kan het verhaal zo rijk maken en zo mooi aankleden. Dat zijn alleen maar pluspunten!

Vergelijk het repetitieproces van zo’n massaspektakel eens met dat van een kleinere productie.

Het is niet dat we veel langer repeteren, maar je moet wel veel geconcentreerder zijn. Je werkt met heel veel mensen samen. Als iedereen begint te koffiekletsen, wordt dat meteen oorverdovend. Je voelt wel aan iedereen dat je alerter en meer gefocust moet zijn. Het is dus wel een andere manier van werken. Je bent er mentaal misschien wat vermoeider door, maar het is ook heel leuk om te doen! Het is allemaal veel groter, met een gigantische ploeg achter de schermen ook. Bij een voorstelling als Pippi Langkous sta je met 7 mensen op de scène en hier met 107. Maar het heeft alle twee zijn charme en het is alle twee even leuk.

De omkadering is dan wel nieuw voor jou, je personage is dat niet. Je speelde 11 jaar geleden al eens de rol van Nette. Geef je je rol in deze grootse versie misschien een andere invulling?

Als mens ben je natuurlijk wel 11 jaar verder en je voelt je dus wel anders in vergelijking met toen. Je gaat een rol dan automatisch matuurder bekijken. Wat je hebt meegemaakt in die vele jaren, neem je sowieso mee. Dat gebeurt niet bewust, maar onbewust zie je het verhaal hier en daar wel wat anders. Ik bekijk het toch ook echt als een nieuw project. Je zit immers met een volledig andere setting, er is wat aan het verhaal gesleuteld en de mensen waarmee je werkt zijn natuurlijk ook anders.

Mijn oriëntatiegevoel laat het momenteel nog wat afweten. Ik hoop dat ik binnen vier weken goed mijn weg ken!

Is er in zo’n grote productie eigenlijk nog ruimte voor eigen inbreng?

Zeker wel. Het creatieve team heeft wel zijn ideeën, maar het blijft nog steeds acteren. We zijn geen robotjes, maar acteurs. Als je voorstellen doet aan Frank Van Laecke, de regisseur, of Martin Michel, de choreograaf, dan staan die daar zeker voor open. Dat is enorm leuk werken op die manier.

Je hebt in 14-18 meegespeeld, maar niet in 40-45. Het is dus je eerste kennismaking met het speelvlak hier. Hoe gaat het?

Dit gaat toch nog een stapje verder. 14-18 was al heel indrukwekkend omdat je met die grote hal zat en het speelvlak was al enorm groot, maar nu ben je eigenlijk de hele tijd in een cirkel aan het spelen. Mijn oriëntatiegevoel laat het momenteel nog wat afweten (lacht). Ik hoop dat ik binnen vier weken goed mijn weg ken!

Veel succes!

Daens gaat in première op 21 februari 2020. Voor meer informatie en tickets kan je terecht op www.daens.be.

Door Tatiana van den Brandeen

Foto’s: Patrick Defort