Frank Van Laecke en Daniel Lipton

Music Hall zet de beroemde Carmen van Bizet op de planken. Ze brengen hetzelfde verhaal, maar door het moderner te maken, krijg je een heel ander gevoel. Na de première stelde Musical Vibes Frank Van Laecke, de regisseur, een paar vraagjes.

Een voorstelling die in zijn rauwe naaktheid staat

Vanwaar kwam de inspiratie om een moderne versie te maken van Carmen?

Ik heb al zoveel verschillende versies van Carmen gemaakt: ik heb het al op de meest klassieke manier gedaan met alle toeters en bellen. Ik heb het deze keer willen uitkleden. Ik heb geprobeerd om tot de essentie te gaan, althans van wat Carmen vandaag de dag zou kunnen zijn zonder één letter aan het libretto te veranderen of aan de partituur te wijzigen, toch trachten om een voorstelling te maken op de hartslag van vandaag met situaties die aansluiten bij de dag van vandaag. Ik denk dat  je die kan ontdekken naargelang je de voorstelling volgt. Het is een rauwe voorstelling, ik weet het. Soms is het confronterend, ik merk dat ook uit de gesprekken die ik erover heb. Ze is in to your face, hoor ik, maar dat is misschien wat ik ervan wou maken: een voorstelling die niks omhult, maar die in zijn rauwe naaktheid staat.

Zorgt dit ervoor dat de opera toegankelijker is voor meerdere mensen?

Ik weet het niet, ik durf dat niet te zeggen. Ik hoor ook meerdere mensen zeggen dat ze nog steeds naar die klassiekere versies gaan kijken, omdat die voor een stuk doen wegdromen bij de folklore van Spanje enzovoort. Hier is dat totaal afwezig. Ik denk alleen dat dit een versie is die op de hartslag van vandaag drijft waardoor emoties misschien dichterbij komen.

Ik heb het al op de meest klassieke manier gedaan met alle toeters en bellen. Ik heb het deze keer willen uitkleden

Hoe vond je dat de cast het gedaan heeft?

Ik heb een geweldige cast die 100 procent in de vorstelling gelooft, en die elke seconde zo present is. Je ziet ze ook altijd alles geven. Ik heb dat gemerkt in de eerste moment in de repetitiezalen:  vanaf de eerste moment voelde ik dat iedereen dit wou vertellen op dezelfde manier als ik. Dat zie je terug in de voorstellingen, en dat doet heel veel plezier.

Je hebt dus verschillende keren Carmen geregisseerd, maar ligt het in je ambitie om ooit nog een musicalversie te maken van deze opera?

Als ze mij dat vragen, en als ik er de juiste tools voor heb, dan zeker! Ik blijf het een geweldig verhaal vinden, dus waarom niet? Maar dan zal het waarschijnlijk wel in zo’n setting zijn zoals de deze.

Music Hall brengt met Carmen een opera die door velen als een klassieker wordt beschouwd. Ook bij deze versie is er een live orkest, en Musical Vibes stelde de dirigent, Daniel Lipton, een paar vraagjes.

Een dirigent ademt met de zangers en zijn orkest

Waarom is het zo belangrijk om live muziek te spelen in een opera?

Omdat opera altijd al een deel van het leven is geweest, en een deel van de mensen die er naar luisteren. Dit live brengen is zo belangrijk, want anders is het niet echt. Wanneer je het live doet, weet je nooit wat er zal gebeuren. Er is magie in een live opvoering. Als je een mooie opname hebt, is het altijd hetzelfde. Elke voorstelling is anders met live muziek. Ik weet niet hoeveel voorstellingen ik al heb gedirigeerd van Carmen, maar elk optreden is al totaal anders geweest. Ik hoop dat het elke keer iets levends is geweest, en dat het de mensen emotioneel maakte.

Dit live brengen is zo belangrijk, want anders is het niet echt

Hoe hou je contact met de acteurs?

Ze zien mij visueel, maar ik adem samen met hen. Wanneer ze zingen, dan adem ik mee. Ik duid soms aan in mijn score wanneer het een adem is die niet vanzelfsprekend lijkt, maar het is heel belangrijk voor de dirigent om te ademen met een zanger in opera. Ook wanneer er een instrumentaal deel is, ademt hij met de blazers en zelfs met de strijkers. Je moet altijd ademen, want muziek is leven.

Een laatste vraag: waarom moeten de mensen zeker komen kijken naar Carmen?

Omdat ze een productie van Carmen zullen zien die ze nooit nog een keer gaan te zien krijgen. Deze versie is uniek, en speciaal. De opera heeft veel belangrijke zaken die erin zitten, dingen over het leven.

Carmen speelt 22 september in het Concertgebouw in Brugge, en 23 september in Capitole Gent. Meer informatie en tickets vind je op www.musichall.be .

Door Amber Degeest

Foto’s: Patrick Defort