De Nederlandse Reisopera brengt A Little Night Music van Stephen Sondheim

Van 16 maart reist de Nederlandse Reisopera met een nieuwe enscenering van Stephen Sondheims musical A Little Night Music door het land. Een Engelstalige versie, geënsceneerd door een Amerikaans artistiek team. Regisseur Zack Winokur grijpt voor deze enscenering terug op de film waarop de musical oorspronkelijk gebaseerd is, Ingmar Bergmans Glimlach van een Zomernacht: “Wat ik miste in de musical – zeker in de producties die ik ervan zag – was de lichamelijke, sensuele en erotische komedie die de film is. Waarom proberen mensen elkaar steeds te verleiden en waarom falen ze daar altijd in? Het stuk gaat over gevoelens waar iedereen in zijn dagelijkse leven mee te maken heeft. Dat is tegelijkertijd troostend, vervreemdend en verontrustend.”

De cast bestaat uit een mix van operazangers en musicalacteurs en bevat o.a. Paul Groot (Fredrik Egerman), Susan Rigvava-Dumas (Desirée Armfeldt), Laetitia Gerards (Anne Egerman), Job Greuter (Henrik Egerman), Sanne Franssen (Petra) en Guido Spek (Frid). De productie wordt begeleid door Het Gelders Orkest o.l.v. dirigent Ryan Bancroft.

OP DE BRES VOOR DE ‘BETERE’ MUSICAL

Na Sweeney Todd (2014) brengt de Reisopera opnieuw een musical van Stephen Sondheim – in de originele taal – in de Nederlandse theaters. Reisopera-directeur Nicolas Mansfield legt uit waarom: “Ik ben van mening dat ons gezelschap eens in de zoveel tijd een gewaagde keuze moet maken, om te laten zien en horen dat het muziektheatergenre talloos veel facetten kent en dat wij daar oog voor hebben. Met Sweeney Todd heeft de Nederlandse Reisopera al eerder een bekend werk uit het Sondheim-repertoire geproduceerd en A Little Night Music is daarop het logische vervolg.

Maar er is nog een reden om juist dit werk op het speelplan te zetten en dat is het gegeven van deze musical, dat bepaald niet oppervlakkig is. Sondheim geeft een genadeloos portret van mensen die – of ze nu jong zijn, van middelbare leeftijd of oud – blijven worstelen met relaties. De reflectie op het leven die Sondheim in dit werk geeft, is tegelijkertijd confronterend en vol mededogen.
Ik heb bewust gekozen voor een artistiek team dat afkomstig is uit de Verenigde Staten, omdat zij als geen ander de werken van Sondheim in hun bloed hebben zitten. Het stuk wordt in het Engels gezongen en gesproken met Nederlandstalige en Engelstalige boventiteling.  Tenslotte juich ik het voorstel van de Raad voor Cultuur om goede musical in Nederland te ondersteunen van harte toe. Het bericht kwam vrij recent en staat geheel los van onze keuze voor A Little Night Music, maar de Nederlandse Reisopera draagt maar al te graag bij aan de promotie van deze vorm van muziektheater als volwaardige kunstvorm.”

SLAGROOM MET MESSEN

A Little Night Music is een geestige en gelaagde muzikale zedenkomedie over de seksuele stoelendans van vier koppels, die verstrikt raken in een reeks driehoeksverhoudingen en in één broeierige Midzomernacht toch de juiste partner vinden. De musical is geïnspireerd op de film Glimlach van een Zomernacht van Ingmar Bergman en speelt zich af in de hogere Zweedse kringen rond 1900.
Door de humoristische en vaak ironische teksten van Stephen Sondheim bevat deze musical over de romantische mismatch van vier koppels een knipoog naar Oscar Wilde en duidelijke echo’s van Shakespeares A Midsummernight’s Dream. Alle personages zijn onderdeel een of meerdere liefdesdriehoeken en wisselen van seksuele partner alsof zij van danspartner wisselen. Dat is een onhoudbare situatie en aan het eind van het stuk zien we dat de liefdesdriehoeken ‘oplossen’ in liefdeskoppels.  Regisseur Harold Prince omschreef het stuk ooit als ‘slagroom met messen’. Het zichtbare drama rond de liefdeskoppels wordt uiteindelijk opgelost, maar het onderhuidse drama niet.

HET VERHAAL

Het verhaal gaat over Desirée Armfeldt (actrice van middelbare leeftijd) die zich wil ontdoen van de ene minnaar (de pompeuze graaf Carl-Magnus) ten faveure van een ander, Fredrik Egerman, een gerespecteerde, maar ietwat saaie advocaat. Beide mannen zijn al getrouwd: Carl-Magnus met de eeuwig-trouwe gravin Charlotte en Fredrik met de 18-jarige – maagdelijke! – Anne. Fredriks zoon Henrik, een door schuldgevoel gedreven seminariestudent, is in het geheim verliefd is op zijn jonge stiefmoeder. Dienstmeisje Petra heeft op haar beurt weer een oogje op Henrik.
Tijdens een weekend in het landhuis van Madame Armfeldt (Desirée’s moeder), waarin de Midzomernacht drie maal ‘glimlacht’ vinden uiteindelijk de juiste koppels elkaar.

SPEELDATA

Zat 16 maart, 19.30 (première): Wilminktheater, Enschede; do 21 maart, 19.30 (concertant): Schouwburg Amstelveen, zat 24 maart, 19.30: De Nieuwe Kolk, Assen; di 26 en do 28 maart, 19.30: Koninklijk Theater Carré, Amsterdam; zat 30 maart, 19.30: Stadstheater Arnhem; di 2 april, 19.30: Theater Heerlen, Heerlen; do 4 april, 19.30: Theater de Spiegel, Zwolle; zat 6 april, 19.30: Theater aan het Vrijthof, Maastricht; di 9 april, 19.30: Stadsschouwburg Utrecht.

De voorstelling duurt 3 uur en 15 minuten, inclusief 1 pauze en wordt in het Engels gezongen en gesproken, met Nederlandse en Engelse boventiteling.

Tickets: reisopera.nl

Foto: Astrid Verhoef